Over ons

Vivecommerce

Advisory boutiqueInterim Management

Advisory Boutique

Vivecommerce is een dynamisch boutique advies en interim management bureau. Onze expertise ligt in het ondersteunen van snelgroeiende ondernemingen, zowel bij het ontwikkelen van hun hun strategie als het vervullen van een tijdelijke directierol. Opgericht aan het einde van 2020 door Erik-Jan Quik en Guido van der Ven, die al sinds hun masterstudie bevriend zijn. Na een decennium van intensieve samenwerking bij bol.com, hebben zij besloten hun rijke ervaring en diepgaande kennis breder in te zetten. Hun focus ligt vooral op het midden- en grootbedrijf en op scale-ups. Opdrachtgevers waarderen Vivecommerce voor haar no-nonsense aanpak en het vermogen om snel en zorgvuldig besluiten te nemen.

Vivecommerce boutique advies en interim management bureau. Wat maakt Vivecommerce uniek?

Vivecommerce is uniek omdat haar oprichters in een vrij vroeg stadium mee hebben gebouwd aan het succes van bol.com in Nederland en België. Als sparringspartner voor de directie, smaakmakers van de strategie en als vormgevers van kerncompetenties/business modellen van bol.com in verschillende leidinggevende rollen. De kennis die is vergaard, is van onschatbare waarde voor iedere ondernemer die (online) succesvol wil worden en/of blijven. Vivecommerce combineert propositie-denken, creativiteit in de realisatie, cijfermatige onderbouwing en concrete strategieën. Dit is een combinatie die andere kantoren moeilijk kunnen matchen. Vivecommerce kan voor ieder bedrijf het benodigde vliegwiel zijn in hun groeistrategie. Tevens zijn de oprichters in meerdere adviesfuncties werkzaam geweest, waardoor zij de gestructureerde manier van werken van de strategieconsultant combineren met de inhoudelijke diepte van een ervaren leidinggevende en business bouwer.

Als je een parallel trekt tussen de gezondheidszorg en de advieswereld, dan lijkt het alsof adviseurs baat hebben bij een patiënt (cliënt) die nooit beter wordt. Vivecommerce heeft een aantal keuzes gemaakt om zichzelf en haar opdrachtgevers te behoeden voor een relatie gericht op verzorgen in plaats van genezen. Bij de aanvang van een project is er een heldere businesscase waarin zowel de opdrachtgever als Vivecommerce geloven. Geen businesscase, geen project. Als gedurende het project de kosten van Vivecommerce te veel druk leggen op de potentie, bouwt Vivecommerce proactief zijn inzet af en zoekt naar goedkopere, geschikte professionals (intern in jouw organisatie of extern). Inhuur die via Vivecommerce loopt, wordt één-op-één doorbelast met een vaste, lage opslag. Als opdrachtgever zie je duidelijk in de factuur en offerte wie wat ontvangt. Ben je het hier niet mee eens, dan kun je gericht een gesprek aangaan. Gedurende een opdracht kun je op elk moment stoppen met Vivecommerce; zonder opzegtermijn. Vivecommerce is ook confronterend. Soms is een opdrachtgever, team of afdeling niet in staat de juiste strategie tot leven te brengen. Vivecommerce voert dan het confronterende gesprek en zal zich terugtrekken als dit niet tot de juiste ingrepen leidt.

Vivecommerce advisory boutique heeft een eigenzinnig beloningssysteem. Vivecommerce is open, eerlijk en confronterend. Het beloningssysteem bestaat uit verschillende varianten, waar het no-cure, no-pay principe centraal staat. Vivecommerce wil uiteraard geld verdienen, maar alleen als uw bedrijf een veelvoud verdient of bespaart. Vivecommerce wil haar geld niet verdienen met zoveel mogelijk declarabele uren schrijven en teams aan externen naar binnen te brengen. Vivecommerce wordt niet vrolijk van verplegen, maar wil genezen en het liefst zo efficiënt mogelijk, met een zo’n beperkt mogelijke inzet van Vivecommerce professionals.

Vivecommerce schrijft strategieën die geënt zijn op écht iets moois neer te zetten voor de klanten van de opdrachtgever. Vivecommerce kijkt voorbij de business case en begint altijd met de klantpropositie, hoe die verbeterd kan worden met groei tot gevolg. Aan marge-optimalisaties ten kosten van klanten of marktverbredingen zonder doel, werkt Vivecommerce niet mee. Goed doen zoekt Vivecommerce en zijn team ook in het ondersteunen van goede doelen en instellingen met een ideële doelstelling. Dit kan zijn: geld geven, het gesprek erover starten met opdrachtgevers en een goed doel helpen.

Onderwerpen waarin wij uitblinken

Strategy  Scaling

Online Retail

Marketplace Strategy

Ons zul je treffen als je contact opneemt

Maak kennis met Vivecommerce’s vaste en flexibele schil

Guido van der VenPartner & Interim Directeur
“I have a passion for building businesses”
Erik-Jan QuikPartner & Interim Directeur
“Always look ahead”
Wendy de MeulmeesterOfficemanager
“Ik breng structuur aan”
Ilse-Faran Ligthart Advisor
“Exploring entrepeneurship”
Josje Van MeijlUX Strateeg
“I create excellent customer journeys, from ideation to implementation”
Richard van de BeekLead Product
“Ik maak uw leven makkelijk”
Eva Zahrawi RuizBrand/Marketing director
“Helping brands do better, not only tell better.
Guiding people towards a more fulfilling career.”

Waarom Vivecommerce?

Wij verplegen niet; wij genezen. Wij zijn het vliegwiel voor uw organisatie.